Innehåll
- Artikel 1 - Definitioner
- Artikel 2 - Företagarens identitet
- Artikel 3 - Tillämpning
- Artikel 4 - Erbjudandet
- Artikel 5 - Avtalet
- Artikel 6 - Ångerrätt
- Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
- Artikel 8 - Utövande av ångerrätten av konsumenten
- Artikel 9 - Företagarens skyldigheter vid ångerrätt
- Artikel 10 - Undantag från ångerrätten
- Artikel 11 - Priset
- Artikel 12 - Efterlevnad av avtalet och ytterligare garanti
- Artikel 13 - Leverans och genomförande
- Artikel 14 - Långtidsavtal: varaktighet, uppsägning och förlängning
- Artikel 15 - Betalning
- Artikel 16 - Klagomålsförfarande
- Artikel 17 - Tvister
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
- Tilläggsavtal: Ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa objekt, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller av en tredje part baserat på ett avtal mellan den tredje parten och näringsidkaren;
- Ångerfrist: Den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
- Konsument: Den fysiska person som inte agerar för syften relaterade till sin handel, affärsverksamhet, yrke eller profession;
- Dag: Kalenderdag;
- Digitalt innehåll: Data som produceras och levereras i digital form;
- Långtidsavtal: Ett avtal för regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en specificerad period;
- Varaktigt datamedium: Varje verktyg – inklusive e-post – som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till hen personligen, på ett sätt som möjliggör framtida samråd eller användning under en period som är anpassad till syftet för vilket informationen är avsedd och som gör att informationen kan återges utan ändringar;
- Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;
- Näringsidkare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
- Distansavtal: Ett avtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, där exklusivt eller gemensamt en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalsingående;
- Modellångerblankett: Den europeiska modellångerblanketten som ingår i Bilaga I till dessa villkor;
Teknik för distanskommunikation: Medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och näringsidkaren måste befinna sig i samma rum samtidigt;
Artikel 2 - Företagarens identitet
Volero.se är en del av De Onlinewinkelier B.V.
Beläget på Tielweg 26, 2803 PK Gouda. (obs: ej returadress)
Telefonnummer: 085-0603050
E-postadress: kundtjanst@volero.se
Momsnummer: NL857133706B01
KvK-nummer: 67692680 | (KvK-nummer = Företagsnummer)
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås ska texten för dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska näringsidkaren ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan inspekteras hos näringsidkaren och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt, oavsett föregående stycke, ska texten för dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på ett varaktigt datamedium. Om detta inte är rimligen möjligt, ska det anges var de allmänna villkoren kan inspekteras elektroniskt och att de, på konsumentens begäran, kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket med motsvarande tillämpning, och vid konflikt mellan villkoren får konsumenten alltid lita på den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom eller henne.
Artikel 4 - Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs föremål för villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en sann spegling av de produkter, tjänster och/eller digitalt innehåll som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte näringsidkaren.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till accepterandet av erbjudandet.
Måtten på mattor kan skilja sig från storleken som anges på webbplatsen. Detta är inneboende i tillverkning av textilprodukter och beror på olika faktorer. I synnerhet spelar garnets struktur och temperaturen en roll. Tänk på en avvikelse på 3 - 5 %.
Artikel 5 - Avtalet
- Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid det ögonblick konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed stipulerade villkoren.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godkännandet elektroniskt. Så länge som mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten upplösa avtalet.
- Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.
- Näringsidkaren kan inom lagliga ramar – informera sig om att konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt om att alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtal. Om, baserat på denna undersökning, näringsidkaren har goda skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet, med motivering.
- Näringsidkaren ska, senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sätt som gör att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt datamedium:
- Besöksadress för den näringsidkare som konsumenten kan kontakta med klagomål;
- De villkor på vilka och sättet som konsumenten kan använda ångerrätten, eller ett klart uttalande om undantag från ångerrätten;
- Information om garantier och befintlig efterförsäljningstjänst;
- Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; vid behov, leveranskostnader; och betalnings-, leverans- eller fullföljandemetod för distansavtalet;
- Kraven för att avsluta avtalet om avtalet gäller längre än ett år eller är av obestämd varaktighet;
Om konsumenten har ångerrätt ska standardformuläret för ångerrätt tillhandahållas konsumenten.
Vid ett varaktighetsavtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Artikel 1 - Definitioner
I dessa villkor gäller följande definitioner:
- Tilläggsavtal: Ett avtal genom vilket konsumenten förvärvar produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster i samband med ett distansavtal och dessa objekt, digitalt innehåll och/eller tjänster tillhandahålls av näringsidkaren eller av en tredje part baserat på ett avtal mellan den tredje parten och näringsidkaren;
- Ångerfrist: Den period inom vilken konsumenten kan utöva sin ångerrätt;
- Konsument: Den fysiska person som inte agerar för syften relaterade till sin handel, affärsverksamhet, yrke eller profession;
- Dag: Kalenderdag;
- Digitalt innehåll: Data som produceras och levereras i digital form;
- Långtidsavtal: Ett avtal för regelbunden leverans av varor, tjänster och/eller digitalt innehåll under en specificerad period;
- Varaktigt datamedium: Varje verktyg – inklusive e-post – som gör det möjligt för konsumenten eller näringsidkaren att lagra information som är riktad till hen personligen, på ett sätt som möjliggör framtida samråd eller användning under en period som är anpassad till syftet för vilket informationen är avsedd och som gör att informationen kan återges utan ändringar;
- Ångerrätt: Konsumentens möjlighet att avstå från distansavtalet inom ångerfristen;
- Näringsidkare: Den fysiska eller juridiska person som erbjuder (tillgång till) digitalt innehåll och/eller tjänster till konsumenter på distans;
- Distansavtal: Ett avtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten inom ramen för ett organiserat system för distansförsäljning av produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster, där exklusivt eller gemensamt en eller flera tekniker för distanskommunikation används fram till och med avtalsingående;
- Modellångerblankett: Den europeiska modellångerblanketten som ingår i Bilaga I till dessa villkor;
- Teknik för distanskommunikation: Medel som kan användas för att ingå ett avtal, utan att konsumenten och näringsidkaren måste befinna sig i samma rum samtidigt;
Artikel 2 - Företagarens identitet
Volero.se är en del av De Onlinewinkelier B.V.
Beläget på Tielweg 26, 2803 PK Gouda. (obs: ej returadress)
Telefonnummer: 085-0603050
E-postadress: kundtjanst@volero.se
Momsnummer: NL857133706B01
KvK-nummer: 67692680 | (KvK-nummer = Företagsnummer)
Artikel 3 - Tillämpning
Dessa allmänna villkor gäller för varje erbjudande från näringsidkaren och för varje distansavtal som ingås mellan näringsidkaren och konsumenten.
- Innan distansavtalet ingås ska texten för dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten. Om detta inte är rimligen möjligt, ska näringsidkaren ange på vilket sätt de allmänna villkoren kan inspekteras hos näringsidkaren och att de kommer att skickas kostnadsfritt till konsumenten så snart som möjligt på begäran.
- Om distansavtalet ingås elektroniskt, oavsett föregående stycke, ska texten för dessa allmänna villkor göras tillgänglig för konsumenten elektroniskt på ett sådant sätt att den kan lagras av konsumenten på ett enkelt sätt på ett varaktigt datamedium. Om detta inte är rimligen möjligt, ska det anges var de allmänna villkoren kan inspekteras elektroniskt och att de, på konsumentens begäran, kommer att skickas elektroniskt eller på annat sätt kostnadsfritt.
- Om specifika produkt- eller tjänstevillkor gäller utöver dessa allmänna villkor, gäller andra och tredje stycket med motsvarande tillämpning, och vid konflikt mellan villkoren får konsumenten alltid lita på den tillämpliga bestämmelsen som är mest fördelaktig för honom eller henne.
Artikel 4 - Erbjudandet
- Om ett erbjudande har en begränsad giltighetstid eller görs föremål för villkor, ska detta tydligt anges i erbjudandet.
- Erbjudandet innehåller en fullständig och korrekt beskrivning av de produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster som erbjuds. Beskrivningen är tillräckligt detaljerad för att möjliggöra en korrekt bedömning av erbjudandet av konsumenten. Om näringsidkaren använder bilder är dessa en sann spegling av de produkter, tjänster och/eller digitalt innehåll som erbjuds. Uppenbara misstag eller uppenbara fel i erbjudandet binder inte näringsidkaren.
- Varje erbjudande innehåller sådan information att det är tydligt för konsumenten vilka rättigheter och skyldigheter som är kopplade till accepterandet av erbjudandet.
- Måtten på mattor kan skilja sig från storleken som anges på webbplatsen. Detta är inneboende i tillverkning av textilprodukter och beror på olika faktorer. I synnerhet spelar garnets struktur och temperaturen en roll. Tänk på en avvikelse på 3 - 5 %.
Artikel 5 - Avtalet
- Avtalet ingås, med förbehåll för bestämmelserna i punkt 4, vid det ögonblick konsumenten accepterar erbjudandet och uppfyller de därmed stipulerade villkoren.
- Om konsumenten har accepterat erbjudandet elektroniskt, ska näringsidkaren omedelbart bekräfta mottagandet av godkännandet elektroniskt. Så länge som mottagandet av detta godkännande inte har bekräftats av näringsidkaren, kan konsumenten upplösa avtalet.
- Om avtalet ingås elektroniskt, ska näringsidkaren vidta lämpliga tekniska och organisatoriska åtgärder för att skydda den elektroniska överföringen av data och säkerställa en säker webbmiljö. Om konsumenten kan betala elektroniskt, ska näringsidkaren iaktta lämpliga säkerhetsåtgärder för detta.
- Näringsidkaren kan inom lagliga ramar – informera sig om att konsumenten kan uppfylla sina betalningsskyldigheter, samt om att alla de fakta och faktorer som är viktiga för ett ansvarsfullt ingående av distansavtal. Om, baserat på denna undersökning, näringsidkaren har goda skäl att inte ingå avtalet, har denne rätt att vägra en beställning eller ansökan eller att ställa särskilda villkor för genomförandet, med motivering.
- Näringsidkaren ska, senast vid leverans av produkten, tjänsten eller det digitala innehållet, skicka följande information till konsumenten, skriftligen eller på ett sätt som gör att konsumenten kan lagra den på ett tillgängligt sätt på ett varaktigt datamedium:
- Besöksadress för den näringsidkare som konsumenten kan kontakta med klagomål;
- De villkor på vilka och sättet som konsumenten kan använda ångerrätten, eller ett klart uttalande om undantag från ångerrätten;
- Information om garantier och befintlig efterförsäljningstjänst;
- Priset inklusive alla skatter för produkten, tjänsten eller det digitala innehållet; vid behov, leveranskostnader; och betalnings-, leverans- eller fullföljandemetod för distansavtalet;
- Kraven för att avsluta avtalet om avtalet gäller längre än ett år eller är av obestämd varaktighet;
- Om konsumenten har ångerrätt ska standardformuläret för ångerrätt tillhandahållas konsumenten.
Vid ett varaktighetsavtal gäller bestämmelsen i föregående stycke endast för den första leveransen.
Artikel 6 - Ångerrätt
För produkter:
- Konsumenten kan lösa ett avtal som gäller köp av en produkt under en 30-dagars ångerfrist utan att ange något skäl. Näringsidkaren kan fråga konsumenten om anledningen till ångern, men får inte tvinga konsumenten att ange sina skäl.
- Ångerfristen enligt punkt 1 börjar dagen efter att konsumenten, eller en tredje part som konsumenten i förväg har utsett, som inte är transportören, har mottagit produkten, eller:
- Om konsumenten har beställt flera produkter i samma beställning: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett, har mottagit produkten. Näringsidkaren kan, förutsatt att han tydligt informerat konsumenten om detta innan beställningsprocessen, vägra en beställning av flera produkter med olika leveranstider.
- Om leveransen av en produkt består av flera leveranser eller delar: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett, har mottagit leveransen;
- Vid avtal om regelbunden leverans av produkter under en viss period: den dag då konsumenten, eller en tredje part som konsumenten har utsett, har mottagit den första produkten.
Artikel 7 - Konsumentens skyldigheter under ångerfristen
- Under ångerfristen ska konsumenten hantera produkten och förpackningen med omsorg. Han eller hon får endast packa upp eller använda produkten i den omfattning som är nödvändig för att fastställa produktens art, egenskaper och funktion. Huvudprincipen här är att konsumenten endast får hantera och inspektera produkten som han skulle ha tillåtits att göra i en butik.
- Konsumenten är endast ansvarig för värdeminskning av produkten som uppstår från ett sätt att hantera produkten som går utöver det som är tillåtet i punkt 1.
- Konsumenten är inte ansvarig för värdeminskning av produkten om näringsidkaren inte har tillhandahållit all lagstadgad information om ångerrätten före eller vid ingåendet av avtalet.
Artikel 8 - Utövande av ångerrätten av konsumenten
- Om konsumenten utövar sin ångerrätt, ska han eller hon underrätta näringsidkaren inom ångerfristen genom att använda modellångerblanketten eller på annat entydigt sätt.
- Så snart som möjligt, men inom 30 dagar från dagen efter underrättelsen enligt punkt 1, returnerar konsumenten produkten eller lämnar den till (en behörig representant för) näringsidkaren. Detta krävs inte om näringsidkaren har erbjudit sig att hämta produkten själv. Konsumenten har uppfyllt kraven på retur inom returperioden om han eller hon returnerar produkten innan.
Artikel 9 - Företagarens skyldigheter vid ångerrätt
- Om näringsidkaren möjliggör konsumentens ångeranmälan via elektroniska medel, ska denne omedelbart skicka en bekräftelse på mottagandet av denna anmälan vid mottagandet.
- Näringsidkaren återbetalar alla betalningar från konsumenten, inklusive eventuella leveranskostnader som näringsidkaren har tagit för den returnerade produkten, utan dröjsmål men inom 14 dagar från den dag då konsumenten meddelade näringsidkaren om ångerrätten. Om inte näringsidkaren erbjuder att hämta produkten själv kan denne vänta med återbetalning tills näringsidkaren har mottagit produkten eller tills konsumenten bevisar att produkten har returnerats, beroende på vilket som inträffar först.
Artikel 10 - Undantag från ångerrätt
Näringsidkaren kan undanta följande produkter och tjänster från ångerrätten, men endast om näringsidkaren tydligt har angett detta när erbjudandet gavs, eller åtminstone i god tid före avtalsingåendet:
- Produkter eller tjänster vars pris är föremål för svängningar på finansmarknaden som näringsidkaren inte har kontroll över och som kan inträffa under ångerfristen.
- Avtal ingångna under offentlig auktion. En offentlig auktion innebär en försäljningsmetod där produkter, digitalt innehåll och/eller tjänster erbjuds av näringsidkaren till konsumenter som deltar eller ges möjlighet att delta i auktionen personligen, under ledning av en auktionist, och där den framgångsrika budgivaren är skyldig att köpa produkterna, digitalt innehåll och/eller tjänster.
Artikel 11 - Priset
- Under giltighetstiden som anges i erbjudandet kommer priserna på de erbjudna produkterna och/eller tjänsterna inte att höjas, förutom vid prisförändringar till följd av ändringar i momssatser.
- Trots föregående punkt får näringsidkaren erbjuda produkter eller tjänster vars priser är föremål för fluktuationer på finansmarknaden och som näringsidkaren inte kan påverka, med rörliga priser. Denna koppling till fluktuationer och det faktum att angivna priser är målpriser, kommer att anges i erbjudandet.
- Prishöjningar inom 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser.
- Prishöjningar från 3 månader efter avtalets ingående är endast tillåtna om näringsidkaren har förbehållit sig rätten till det och:
- de är resultatet av lagstadgade regler eller bestämmelser; eller
- konsumenten har rätt att säga upp avtalet samma dag som prishöjningen träder i kraft.
- De priser som anges i erbjudandet för produkter eller tjänster inkluderar moms.
Artikel 12 - Efterlevnad av avtalet och ytterligare garanti
- Näringsidkaren garanterar att produkterna och/eller tjänsterna uppfyller avtalet, de specifikationer som nämns i erbjudandet, de rimliga kraven på tillförlitlighet och/eller användbarhet samt de gällande lagbestämmelserna och/eller statliga regleringar som gäller vid datumet för avtalsingåendet. Om så avtalats garanterar näringsidkaren även att produkten är lämplig för annat än normalt bruk.
- En ytterligare garanti som tillhandahålls av näringsidkaren, dess leverantör, tillverkare eller importör begränsar aldrig de lagliga rättigheterna och krav som konsumenten kan göra gällande mot näringsidkaren baserat på avtalet om näringsidkaren har misslyckats med att fullgöra sin del av avtalet.
- Ytterligare garanti betyder varje åtagande från näringsidkaren, hans leverantör, importör eller producent där han ger konsumenten vissa rättigheter eller krav som går utöver vad han är lagligen skyldig att göra om han misslyckas med att fullgöra sin del av avtalet.
Artikel 13 - Leverans och genomförande
- Näringsidkaren ska vidta största möjliga omsorg vid mottagande och genomförande av beställningar av produkter och vid bedömning av ansökningar om tillhandahållande av tjänster.
- Leveransadressen är den adress som konsumenten har meddelat näringsidkaren.
- Med förbehåll för vad som anges i artikel 4 i dessa allmänna villkor, kommer näringsidkaren att genomföra accepterade beställningar snabbt men senast inom 30 dagar, om inte en annan leveranstid har avtalats. Om leveransen försenas, eller om en beställning inte kan genomföras eller endast delvis kan genomföras, kommer konsumenten att informeras om detta inom 30 dagar efter att beställningen har lagts. Konsumenten har i så fall rätt att upplösa avtalet utan kostnad och rätt till eventuell ersättning.
- Efter upplösning enligt föregående stycke kommer näringsidkaren omedelbart att återbetala det belopp som konsumenten har betalat.
- Risk för skada och/eller förlust av produkter ligger hos näringsidkaren fram till den tidpunkt då produkten levereras till konsumenten eller till en tidigare utsedd och känd representant för näringsidkaren, om inte annat avtalats uttryckligen.
Artikel 14 - Avtalets längd: uppsägning, förnyelse och varaktighet
Uppsägning:
- Konsumenten får säga upp ett avtal som har ingåtts för en obestämd period och som omfattar regelbundet levererade produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster när som helst, med förbehåll för gällande uppsägningsregler och med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Konsumenten får säga upp ett avtal som har ingåtts för regelbundet levererade produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster för en bestämd tidsperiod, när som helst, med förbehåll för gällande uppsägningsregler och med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Konsumenten får säga upp avtal som nämns i de föregående styckena:
- Säga upp när som helst och inte vara begränsad till uppsägning vid en specifik tidpunkt eller period;
- Åtminstone säga upp på samma sätt som avtalet ingicks;
- Alltid säga upp med samma uppsägningstid som näringsidkaren har fastställt för sig själv.
Förnyelse:
- Ett avtal som ingåtts för en bestämd period och som omfattar regelbundna leveranser av produkter (inklusive elektricitet) eller tjänster får inte tyst förnyas eller förlängas för en bestämd period.
Trots föregående stycke kan ett fast avtal som ingåtts för regelbundna leveranser av dagliga tidningar och veckotidningar tyst förnyas för en fast period som inte överstiger tre månader, om konsumenten får säga upp detta förlängda avtal med ett uppsägningsmeddelande som inte överstiger en månad. - Ett fast avtal som ingåtts för regelbundna leveranser av produkter eller tjänster får tyst förnyas för en obestämd period om konsumenten kan säga upp avtalet när som helst med en uppsägningstid som inte överstiger en månad.
- Ett avtal med begränsad varaktighet för leverans av provtidningar, dagstidningar och veckotidningar (eller abonnemang) förnyas inte tyst och fortsätter inte automatiskt vid slutet av den ursprungliga avtalstiden.
Varaktighet: - Om ett avtal har en varaktighet av mer än ett år, får konsumenten säga upp avtalet när som helst efter ett år utan att behöva betala mer än vad som är rimligt med hänsyn till uppsägningstid och andra villkor som gäller för uppsägning.
Artikel 15 - Betalning
- Det belopp som ska betalas till näringsidkaren måste betalas innan leverans eller omedelbart efter leverans, om inte parterna har kommit överens om annat.
- Om inte annat anges i avtalet eller ytterligare villkor, ska de belopp som konsumenten är skyldig betalas inom 14 dagar efter slutet av leveransperioden, eller om det inte finns någon leveransperiod, inom 14 dagar efter avtalets ingående.
- Om konsumenten inte betalar i tid ska den lagstadgade räntan tillkomma från den dag då konsumenten tar emot bekräftelsen på avtalet.
- Om konsumenten inte uppfyller sin betalningsskyldighet (dvs. han/hon har inte betalat inom den period som anges i avtalet), och näringsidkaren har informerat konsumenten om den försenade betalningen, och konsumenten inte har betalat inom en 14-dagars period efter att ha blivit informerad, får näringsidkaren ta ut extra kostnader för indrivning.
Artikel 16 - Klagomålsförfarande
- Näringsidkaren har ett tillräckligt publicerat klagomålsförfarande och hanterar klagomål i enlighet med detta.
- Klagomål om brister i genomförandet av avtalet ska lämnas in till näringsidkaren så snart som möjligt, dock senast inom 2 månader från det att bristen upptäcktes och ska beskrivas tydligt och fullständigt.
- Näringsidkaren är endast ansvarig för produkten och inte för eventuell skada orsakad av produkten.
- Konsumenten bör helst meddela sitt klagomål skriftligen, för att säkerställa att det finns bevis. Om det handlar om en distansförsäljning, kan konsumenten även skicka sitt klagomål med bildbevis.
- Klagomål som lämnas in till näringsidkaren kommer att besvaras inom en period av 14 dagar från mottagandet. Om ett klagomål kräver en längre handläggningstid, kommer näringsidkaren att svara inom 14-dagarsperioden och ge konsumenten ett meddelande om när mer detaljerad information kan förväntas.
Artikel 17 - Tvister
- För avtal mellan näringsidkaren och konsumenten som omfattas av dessa allmänna villkor gäller enbart svensk lag.
- Tvister mellan konsumenten och näringsidkaren om genomförandet av kontraktet eller leverans av produkter och tjänster från näringsidkaren, kan, enligt dessa villkor, av konsumenten och näringsidkaren lämnas in till en behörig domstol.